Mahlapress 20.10.2025

Õunaviksi häälekandja nr 23. Saadaval ka pdf formaadis

Meisterjaan teie meeleheinaks

17. oktoobril ilmub Meisterjaanil uus album “Meeleheina valvur”, kus senisest rohkem koostöölugusid erinevate artistide ja muusikutega ning vähem kuulda parmupilli.

Album ilmub plaadifirma Õunaviks alt digitaalselt ja kollase vinüülina limiteeritud koguses 300 koopiat. Meisterjaani kodustuudios Tallinnas ja Vilsandil salvestatud plaadil on 14 lugu, featuring lood on tehtud koos Kadri Voorandi, Valge Tüdruku, Riste ja Tiina Adamsoniga, mitmes loos teeb kaasa Greta Liisa Grünberg ja pea kõigis trummidel Aigar Vals.

Ka muusikaliselt on Meisterjaani areaal järjest laienenud, nii žanriliselt kui instrumentide valikus ja kõlapildis. Lisaks parmupillile esindatud kitarr, süntesaatorid, meloodika, viiul, flööt, hiiu kannel ja erinevad löökriistad. Ja muidugi rohkelt elektroonikat, efekte ja järeltöötlust.

Plaadi masterdas Margus Löve (Sudu Mastering), vinüül on pressitud Helsingis tehases Puristamo. Ümbrise kujundas Kaarel Vahtramäe, fotod tegi Zbanski Kino.

Plaadi esitluskontserdid toimuvad 23. oktoobril Tartus Genialistide klubis ja 25. oktoobril Tallinnas Von Krahlis. Tartus astub erikülalisena üles Riste akustilise duona, Tallinnas harva kontserte andev Tont. Meisterjaani lavakoosseisu kuuluvad Aigar Vals ja Greta Liisa Grünberg, laividel osaleb ka plaadil kaasa teinud featuring artiste.

Plaat saadaval hästi varustatud muusikapoodides, Bandcampis ja kuulatav kõigis levinud striiminguteenustes.

Meisterjaan ootamas Normaalsete Inimeste Klubi. Foto: Zbanski kino
Meisterjaan ootamas Normaalsete Inimeste Klubi. Foto: Zbanski kino

Meisterjaan räägib lugusid plaadil olevatest lugudest

A1. Peaaegu pidu
See lugu sai alguse ühest veidi armetuna kõlavast katsest mängida poognaga elektrikitarri, mis tekitas mus sellise peaaegu-tunde. Kui Aigariga ülejäänud lugudele trumme salvestasime, lasin talle muuseas ka seda kääksutamist ja siis mõtlesime, et salvestaks igaks juhuks selle peale ka veidi trumme ja siis sel hetkel tekkiski pähe mõte, et see kõlab nagu “peaaegu pidu”. Enamik asju siin maailmas on peaaegu pidu.

A2. See on okei
Selle looga on selline asi, et praeguseks hetkeks olen ma juba tükk aega tegelenud selle loo musavideo monteerimisega, mistõttu olen seda nii palju kuulnud, et see on minu jaoks nagu merelained või linnulaul, millest ei oskagi nagu väga palju rääkida.

A3. Eilne kuu (feat. Kadri Voorand)
Eilse kuu sõnade sisu on vist seletamatagi üsna mõistetav, nii et kirjutan hoopis kidrasaundist. Mõnda aega oli mul musa tegemiseks kasutada selline ruum, mis kajas liialt ja lasi tänavamüra läbi. Samas oli mul sel ajal soov just akustilise kitarriga midagi teha. Üldiselt eelistatakse ja ma ise ka enamasti eelistan akustilist kitarri ikka mikrofoniga salvestada, aga selles ruumis ma seda hästi teha ei saanud, mistõttu ühendasin kitarri juhtmega otse helikaarti ja katsetasin erinevate pluginatega, et leida mingi saund, mis oleks mõnus ja huvitav. Ja siis leidsingi selle kitarrisaundi, mis juba inspireeris ülejäänut.

A4. Meelehein
Selle albumi tegemise jooksul oli mul selline väikestviisi rituaal, et käisin jalutamas ja selle jalutuskäigu jooksul proovisin leida ühe eepilise koha, kus natuke aega chillida. Ühes sellises kohas ühel tuulisel ööl tulid justkui iseenesest pähe need sõnad, mis peegeldavad seda suurushullustuslikku tunnet justkui see minu väike vaimne protsess oleks mingi oluline töö, mida ma teen.

A5. Katusepatud
Lugu sellest, kuidas ühel varakevadisel päeval ronisin ühe kuuri katusele, kuhu päike eriti mõnusasti paistis.

A6. Sa tripid
Jällegi, sõnad on üsna üheselt mõistetavad, nii et kirjutan muust. Kui keegi huvi tunneb, mis pill see on, mis ses loos kohe esimesena kõlama hakkab, siis see on kou xiang ehk üks Hiinast pärit mitmeleheline parmupill, mida praegusel ajal seal veel ainult mõned vähemusrahvused mängivad. Igatahes, see lugu oli mul juba enam-vähem valmis, kui üle pika aja õnnestus jälle Hiinasse reisida. Peamiselt trippisin seal niisama, aga mõned esinemised tegin ka. Ja pärast ühte eriti mõnusat esinemist ühes väikeses baaris Lijiangis sain seal hoovis lõkke ääres istudes tuttavaks ühe neiuga, kellega hoolimata ühise sõnavara puudumisest tekkis mingi mõistmine. Siis üks mu kõrval istunud ja liialt joonud noormees soovitas mul ta ära sebida, mispeale üks teine noormees (kes oli selle neiu boyfriend) tõusis püsti ja talle lõuga andis. Jäime selle neiuga, Yuan Yingiga, kirjavahetusse ka pärast reisi ja siis tekkis mul mõte, et kuna ses loos see Hiina pill juba on, siis võiks seal veel veidi Hiinat olla ja palusin Yuan Yingilt, et kas ta saaks paar hiinakeelset fraasi sinna kuhugi juurde öelda. Ta ei olnud muusikainimene, nii et ma ei oodanud eriti midagi, aga paari fraasi asemel saatis ta mulle lausa paar salmi, mi ta oma telosse kenasti biidi järgi oli salvestanud. Ja muide, ta ei laula seal hiina keeles vaid Naxi vähemusrahvuse keeles, millest hiinlased sõnagi ei mõista.

A7. Paha kass
Mu vanemate juures Vilsandil on üks kass, kes hakkas meie õuel käima ja kellele mu vanemad hakkasid süüa panema. Siis aga ilmus kohale üks teine kass, kes ajas selle juba omaks saanud kassi minema, tegi ka teisi ebaviiskaid asju ja keeldus lahkumast. Selline lugu ongi.

B1. Kilekotimees
Lõbus fakt. Üks päev mõtlesin, et peaks ennast jazzi akordijärgnevustega tuttavamaks tegema ja võtsin ette mingi lehe, kus olid viis enimkasutatud jazzi akordijärgnevust ja see, mida siin loos kasutan, oli neist kõige esimene.

B2. Teiselt poolt
Bändikaaslane Greta arvas, et see jutt räägib naiste sebimisest, aga tegelikult on seegi lugu seotud minu jalutamisrituaaliga. Eks vist sellepärast saigi albumi pealkirjaks “Meeleheina valvur”, et mitu lugu on sellest protsessist inspireeritud. Igatahes, käin tihti läbi Kalamaja pargi ja seal on üks pink, kus sageli olen istunud. Ühel päeval aga tegin sellise revolutsioonilise teo, et istusin hoopis teisele poole murulappi, nii et jäin eemalt näoga vaatama selle pingi poole, kus tavaliselt olen istunud. Tulin vaatama teiselt poolt.

B3. Fakdap (feat. Tiina Adamson)
Fakdap on siin plaadil tänu Aigarile, kellele see lugu meeldis ja kes oli seetõttu inspireeritud sellele trumme mängima. Loo esimese versiooni avaldasime koos Tiina Adamsoniga tegelikult juba aastaid tagasi, aga ma ei tea, mis mul arus oli, et ma sellele nii basicu biidi tegin, mistõttu olen veidike peljanud seda lugu suurema kella külge panna. Nüüd uute trummidega on aga suht eepiline mu meelest. 

B4. Rõvedus (feat. Valge Tüdruk)
Saatsin Elinale ehk Valgele Tüdrukule mõned oma algusjärgus demod, millest ta valis välja selle ja otsustas, et see lugu on rõvedusest. Oh neid vallatuid klassikalisel kitarril läbi analoog ringmodulaatori mängitud jazzilikke akorde küll. Üsna palju sai otsitud ja eksperimenteeritud seda lugu tehes. Lõpuni välja ei saanud hästi aru, mis noodid täpselt sinna sobivad, ja hea ongi.

B5. Tõde ja tegu (feat. Riste)
Kuulasin sügisel seinalt vana tapeeti maha kraapides mitu ringi Riste “Supipäeva” albumit ja seal on üks lugu nimega “Mölapidamatuse diagnoos”, millest paar rida mulle kuidagi eriti liigutavalt mõjusid, nii et tegin talle ettepaneku nende ridade põhjal uus lugu teha ja ta ütles jah! Ning ta sõber Kalli, kuigi ma ei tulnud selle peale, et talt üldse midagi küsida, ütles samuti jah ja andis panuse loo valmimisse. 

B6. Igatsus
Tundsin üks päev suurt igatsust ja siis tuli meelde, et olen kuulnud, et kou xiangi ehk Hiina parmupilli on traditsiooniliselt mängitud väljendamaks justnimelt igatsust. Hakkasingi siis seda mängima ja üsna peagi oli lugu valmis.

Normaalsete Inimeste Klubi ajutine hoone. Foto: Zbanski Kino